پایگاه خبری تحلیلی امید شهر

علت رونق برج سازی در دوره کرباسچی و قالیباف

ایجاد: 1396/01/26 - 11:33

در گفت و گوی مفصل پایگاه خبری تحلیلی امید شهر با عضو شورای شهر (اسماعیل دوستی) به موضوعات مهم شهرداری، اتفاقات و ماجراهای پر سر و صدا، وضعیت شورای چهارم و لیست شورای پنجم اشارات جالب و خواندنی شده است که شاید برای نخستین بار منتشر می شود. به جهت سهولت در خوانش متن، سئوالات حذف و موضوعات از طریق تیترها تفکیک می گردد:

در گفت و گوی مفصل پایگاه خبری تحلیلی امید شهر با عضو شورای شهر (اسماعیل دوستی) به موضوعات مهم شهرداری، اتفاقات و ماجراهای پر سر و صدا، وضعیت شورای چهارم و لیست شورای پنجم اشارات جالب و خواندنی شده است که شاید برای نخستین بار منتشر می شود. به جهت سهولت در خوانش متن، سئوالات حذف و موضوعات از طریق تیترها تفکیک می گردد:
اتفاقات عمرانی امروز
42درصد از اعتبار هفده هزار میلیارد تومانی بودجه شهرداری تهران، در کمیسیون ماست. شهردار تهران به نیروهایش گفته بود که این کمیسیون تخصصی است و نمی توانید دور بزنید. انصافا قالیباف در این سال ها پا به پای ما آمده است.
در حال حاضر برای خطوط 3، 6، 7 و تکمیل خط فرودگاه امام 6 هزار میلیارد تومان هزینه می کنیم. اکنون در حال احداث چیزی حدود 100 کیلومتر مترو هستیم که در طول تاریخ و در دنیا بی سابقه است.
بزرگراه سازی را متوقف کرده ایم به جز پروژه شهید شوشتری (از جاده دماوند تا خاورشهر) که از پروژه های هزینه بر است.
شرق تهران به پایانه بهتری نیاز دارد چون بیشتر استان های شرق کشور به این منطقه مراجعه می کنند. پایانه فعلی در حد و شأن تهران نبود. پایانه جدید خیلی شیک ساخته شده و فاز اول آن اردیبهشت ماه 96 در زمینی به مساحت 30 هکتار و با هزینه 60 میلیارد تومانی افتتاح خواهد شد.
تونل شهید متوسلیان به طول 9 کیلومتر و با هزینه 3 تا 4 هزار میلیارد تومان از میدان سپاه تا اتوبان آزادگان در حال طراحی ست. این تونل در دنیا بی نظیر است و 3 طبقه دارد که طبقه 2- آن تماما پارکینگ است و طبقه 1- مختص پخش کننده ها و دسترسی های محلی است و طبقه فوقانی بدون چراغ قرمز یکسره تا آزادگان می رود. معمولا قطر تونل ها برای مترو و تونل های شهری مثل توحید، صدر، حکیم و غزه (این تونل که بخاطر قطع نشدن درختان، از زیر پارک چیتگر عبور داده شده، اردیبهشت ماه افتتاح می شود) 9 متر است اما برای حفر تونل شهید متوسلیان نیاز به TBM با قطر 11 متر داریم. بنابراین باید آنرا آلمانی ها بسازند.

مثبت های قالیباف
آقای قالیباف در پروژه های کلیدی تهران توفیق داشت. در تونل ها، تقاطع های غیرهم سطح، بزرگراه ها توسعه پارک ها (بوستان ولایت: زمینش را که حدود 300 هکتار است ارتش به ما داد و ساخت چنین پارک در وسط تهران کار بزرگی است)، بوستان یاس (حدود 1200 هکتار و برای سپاه، ارتش، وزارت اطلاعات و وزارت دفاع بود و هدیه ای بود که سال گذشته رهبری به مردم تهران دادند)، عبور از پادگان ها (پادگان جی، پادگان جنب بیمارستان امام، پادگان های شرق مثل نیروی هوایی، نیروی دریایی، ناجا و سپاه که موافقت کردند اتوبان شوشتری با ایجاد کاور از روی آنها عبور داده شود).
در مترو و تکمیل شبکه های اصلی معابر و پخش کننده ها توفیق خوبی بود. هرچند تعداد هزار دستگاه واگن کم داریم.
ما شبی 7 هزار تن زباله جمع می کنیم و صبح اثری از زباله نمی بینیم؛ این قابل تقدیر است.
در تهران باران نمی آید اما ببینید چه فضای سبز خوبی دارد. فضای سبزی که در تهران پرورش می یابد و کنترل می شود در هیچ جای دنیا نیست. اروپا که هر روز باران می آید این فضای سبز را ندارد.

نمره ضعیف کمیسیون عمران و حمل و نقل در دو مورد:
1- تامین اتوبوس (انواع خصوصی و بی آرتی): نیاز امروز شهر، 11 هزار دستگاه اتوبوس است که موجودی امروز تنها 6 هزار دستگاه است. از نظر استاندارد جهانی عمر یک اتوبوس 8 سال است و از میان اتوبوس های موجود، 3 هزار دستگاه فرسوده هستند. بعبارتی ما تنها 25 درصد از ظرفیت را در اختیار داریم. و این یک مشکل حادی است که ممکن است در تهران دردسر ساز شود. مقصر دولت است؛ دولت سابق با آنهمه پولی که در اختیارش بود هیچ اتوبوسی به ما نداد و از این دولت هم توقعی نداریم چون پول ندارد و هزینه خط مترو فرودگاه امام را هم فعلا شهرداری می دهد تا بعد از دولت بگیریم. اصولگراهای شورا هم خوب می دانند که دولت پول ندارد.
2- تامین تاکسی: اکنون حدود 80 هزار دستگاه تاکسی داریم (40 هزار زرد و 40 هزار سبز). 13 هزار مورد آنها فرسوده است. ما امسال توانستیم 4هزار دستگاه فرسوده را به سه روش اسقاط و تعویض کنیم: پول اسقاط را به مالکان خودروهای فرسوده بدهیم، یارانه در اختیارشان قرار دهیم و از بانک شهر برایشان وام اختصاص دهیم. تعداد تاکسی های ما باید به 110 هزار دستگاه برسد.

شهر هوشمند
ما با نصب دوربین در تمام شریان ها، جلوی توقیف خودرو که به نوعی توهین به شهروندان بود را گرفتیم. ما می خواهیم تهران را هوشمند کنیم. دوربین ها تنها کاربرد ثبت تخلفات ترافیکی را ندارند بلکه از نظر امنیتی هم کمک می کنند. امسال 35 درصد به بودجه این بخش افزودیم تا همه چیز از راه دور قابل کنترل باشد. الان در بسیاری از تقاطع ها دیگر پلیس نیست. البته مردم رعایت نمی کنند و این ضعفی ست که بخش آموزش های شهروندی شهرداری تهران دارد و صدا و سیما هم که مایه نمی گذارد. معمولا صدا و سیما برای تولید هر برنامه اش پول می خواهد و ما تا وقتی برنامه ای ارائه ندهد پولی اختصاص نمی دهیم. البته سیما که اصلا با ما خوب نیست. صدا از ما دعوت می کند اما سیما نه.
امسال 35 و سال گذشته 42 میلیارد تومان جهت آموزش های شهروندی به مدارس دادیم اما کار نمی شود.

مسکن مهر تهران یک فاجعه است؛
ما تهران را به 3 پهنه تقسیم بندی کردیم: پایدار، ناپایدار (گسل ها و ساختمان های با عمر 50 سال) و فرسوده. اکنون 700 هکتار پهنه فرسوده داریم که باید فکری برایش کنیم. فرمانفرمایان و مشاوران فرانسوی تهران، این شهر را برای 4.5 میلیون نفر طراحی کرده اند و شهردار وقت، آقای نیک پی، این طرح را برای این تعداد جمعیت امضاء کرده است. اما مسکن مهر تهران یک فاجعه است چرا که پرند، اسلامشهر، پردیس، کرج، رباط کریم و ورامین و.. یعنی همان تهران! حوزه نفوذ همه اینها تهران است. جمعیت اینها به تهران سرازیر می شود. مگر اینکه با دادان تمام امکانات، این جمعیت را در شهرهای خود ساکن کنیم. گاه از ارتفاعات که به تهران نگاه می کنیم از خودمان می پرسیم تهران به این همه بزرگی چگونه اداره می شود؟ در آینده ممکن است با مشکلات آب، برق و امنیت مواجه شویم.
ما روزی 1.7 تا 2 میلیون مهمان داریم و ترافیک تهران را همین ها بهم ریخته اند. اگر صد اتوبان صدر هم بسازیم باز هم ترافیک داریم. ترافیک با خیابان حل نمی شود بلکه با حمل و نقل عمومی (آنهم در صورت استفاده مردم) قابل حل است.

طلب شهرداری تهران
طلب شهرداری تهران 14 هزار میلیارد تومان نیست و شهرداری اشتباه می گوید. اولا دولت هنوز این مبلغ را نپذیرفته و در صورت پذیرش هم باید دیوان محاسبات، وزارت اقتصاد و دارایی بررسی کنند و تایید کنند. و در آنصورت، اگر واقعا شهرداری طلبی داشته باشد دولت با املاک خود تهاتر می کند. که البته هنوز مشخص نیست.

هزینه شهرداری در کربلا
هزینه ای که شهرداری تهران در کربلا کرده 5 تا 10 میلیارد تومان است که پول زیادی نیست و اگر در این مانور عظیم سهیم باشیم به جایی بر نمی خورد. و این هزینه آنقدری نیست که بگوییم می توانستیم با آن فلان پروژه شهری را انجام دهیم.

در دو سال منتهی به این دولت: 142 برج و در این دولت: هیچ؛
در تهران 979 برج بالای 11 طبقه داریم که 251 مورد آنها شناسنامه ندارد (مثل پلاسکو). در طرح فعلی تهران (یعنی از زمان دولت روحانی) برج سازی ممنوع شده است. آقایان آخوندی و حناچی در وزارت مسکن تلاش بسیاری در این زمینه کردند (تنها در بین سال های 90 تا 92 مجوز 142 برج مسکونی داده شده بود). کمیسیون ماده 5 در زمین های بالای 2 هزار متر، 11 طبقه بیشتر نمی دهد. در زمین های زیر دو هزار متر هم مطابق طرح تفصیلی، 6 تا 7 طبقه داده می شود. در شورای دوره چهارم دو مصوبه ایده آل داشتیم:
تخلیه دره فرح زاد 2. تخلیه دره اسلام آباد
در این دره های خوش آب و هوا 30 تا 50 سال بود بود که خانواده هایی زندگی می کردند و بالطبع برای آنها هم سخت است آواره شوند. سال گذشته برای هر بخش 500 میلیارد تومان اختصاص دادیم. بنابراین به افرادی که سند داشتند متری 4 میلیون و به افراد فاقد سند متری 2 میلیون اختصاص داده شد تا برای خود خانه تهیه کنند. حدود 70 درصد کار انجام شده است. گرفتن رضایت همه آنها دشوار و زمان بر است. اگر این دو دره آزاد شود کار بزرگی در مورد حریم گسل ها انجام گرفته است.
البته ما اگر بخواهیم هیچ ساخت و سازی روی گسل ها انجام ندهیم پس اصلا نباید در تهران ساخت و ساز کنیم. ژاپن کلا روی گسل است. برج میلاد هم روی گسل است. بنابراین باید در مقابل زلزله و گسل ها مقاوم سازی صورت گیرد.
در تهران کار کردن خیلی سخت است اما شهر قشنگ و زیبایی است.

لیست آینده نه سیاسی، بلکه جوان گرا و کارآمد باشد
1- لیست فعلی:
خانم راستگو ما را فریب داد. تا روز آخر هم با ما بود. ناگهان 3-2 روز گم شد و در جلسات فراکسیون نمی آمد. احوالش را پرسیدیم یکی می گفت مریض است و یکی می گفت خارج از کشور است. اما بنظر همان روزهایی بود که با او ساختند. و اما آقای دنیامالی فرق می کند. وقتی ما محسن هاشمی را مطرح کردیم برخی اصلاح طلب ها هم که مخالف بودند با پشتیبانیِ پدرِ خدابیامرزش، دست از مخالفت برداشتند و حمایت کردند. دنیا مالی از اول گفت بین قالیباف و هاشمی، به هاشمی رأی نمی دهد اما اگر بیطرف، صفدر حسینی و یا حتی مهرعلیزاده مطرح شود رأی می دهد. خب او معاون آقای قالیباف بود. اما خدا وکیلی هم از مسجدجامعی حمایت کرد و هم در فراکسیون ما کاملا هماهنگ است و حتی زمانی که شاکری به آقای خاتمی توهین کرد، دنیامالی رفت که بزندش؛ من جلویش را گرفتم. دنیامالی را تضعیف نکنیم و همیشه مروت و انصاف را رعایت کنیم. حتی آقای حجت که بعد رفت میراث فرهنگی هم گفته بود من به قالیباف رأی می دهم.
2- لیست آینده
لیست شورای شهر 92 خوب تنظیم نشد. امیدواریم لیست آینده خوب تنظیم شود اما نه سیاسی. شورا باید کارآمد باشد.
من از مطبوعات اصلاحات گله مندم. خیلی حرف های ما را پوشش نمی دهند. مثلا این مطبوعات به جای اینکه به ما اصلاح طلبان بپردازند به حرف های آقای حافظی که یک عضو «پایداری» و مدیر تامین اجتماعی دوره احمدی نژاد است می پردازند. نمی دانم چرا. خیلی جالب است.
با جوان گرایی موافقم اما جوان های متخصص. به جغرافیدانان، شهرسازان و معماران واقعا نیاز داریم. باید به علم روز مسلط باشیم. از ما گذشته است و ممکن است توان نداشته باشیم. البته این را هم اضافه کنم: چند روز پیش زمان جلسه شورا به دلیل بستن بودجه تمدید شد. عصر آن روز، نه یک خانم ماند، نه یک هنرمند و نه یک ورزشکار. به آقای چمران گفتم خداوکیلی نه شما اینها را در لیست بگذارید و نه ما.

شورا چون تخصصی نبود، مردود شد
شورای شهر سه رسالت دارد: حمایت، هدایت و نظارت. ما در موضوع نظارت نمره زیر 10 داریم. به دو دلیل:
1- خلأ قانونی 2- ضعف اعضای شورا و عدم تخصص آنها.
ما افراد غیر متخصص را در شورا نمی خواهیم.

تذکر به قالیباف و قضیه املاک
بیشترین تذکر به آقای قالیباف، از جانب بنده و آقای حافظی بوده و بیشترین را من داده ام. معمولا 60-50 درصد از تذکرات پاسخ داده می شود و پاسخ ها اغلب قانع کننده بوده است. باید اهداف سئوال را هم ببینیم. برخی مواقع هدف ما از سئوال، فیگور گرفتن و شلوغ کردن است.
در ارتباط با قضیه املاک، تا الان 150 نفر را به دادگاه فرا خوانده اند پس تخلف صورت گرفته است. یکی از دلایل وقوع این اتفاق، ماندگاری بیش از اندازه قالیباف در سمت شهرداری تهران بوده است. بنظرم عمر مفید شهردار 5 سال و نهایتا 2 دوره است. بیش تر از آن صلاح نبود. البته قبول ندارم که این تخلف، شبکه ای و از پیش طراحی شده باشد. من هم در زمانی که شهردار بودم شاید هزار نفر را خانه دار کرده ام اما بهرحال آقای قالیباف یک نیروی پر خرج و هزینه زاست. مثلا در مورد پروژه صدر معتقد بود اگر قرار است 5 سال طول بکشد، اضافه تر خرج می کنیم تا 2 ساله تمام شود. این تز او بود و معتقد بود اینطوری هزینه ها کاهش می یابد.

منطقه 12 و پاریس
امسال به دو منطقه بودجه زیادی اختصاص داده شد. منطقه 20 و 12.
شهر پاریس از دو بخش قدیمی و جدید تشکیل شده است. در بخش جدید که برج ها و ساختمان های مدرن بنا شده حال انسان بهم می خورد اما در پاریس قدیم که نشان از تمدن و فرهنگ کهن دارد انسان لذت می برد. به این فکر افتادیم که منطقه 12 را شبیه بافت تاریخی پاریس درست کنیم. بخاطر همین روی بازار و پامنار و محلات دیگر خیلی برنامه داریم. فکر می کنیم 4-3 سال طول بکشد. همیشه در مقابل هر تغییری مردم مقاومت می کنند.

تراکم فروشی نداریم
ما الان اصلا تراکم فروشی نداریم. قبل از ما در سال های متمادی یکسری تراکم های شناور فروخته شد. مثلا زمانی که من شهردار منطقه 3 بودم، یک فرد بزرگی که سفارش شده ی یک فرد بزرگ دیگر بود نزد من آمد و تراکم خواست. گفتم من تراکم را خیانت می دانم چرا که قبل از اینکه انسان در جایی سُکنی گزیند، فضا را می فروشیم. این کار را نکردم اما شهردار یک منطقه دیگر این کار را کرد و البته 5 سال انفصال از خدمت شد.
ما الان تراکم نمی فروشیم بلکه براساس طرح جامع، تراکم می دهیم. ما در این شورا تصویب کردیم که هر تراکمی که قبلا فروخته شده باید روی مِلک تعریف شود و قابل تغییر نباشد.
بنابراین امروز به دو دلیل در آمد ما از ساخت و ساز، 38 درصد کاهش پیدا کرده است: 1- ساخت و ساز رونق ندارد 2- تراکم نمی فروشیم.

در دو مقطع برج سازی رونق یافت: دوره کرباسچی و دوره قالیباف. چرا؟
اعضای کمیسیون ماده پنج، 5 تا 7 نفرند و مدیریت شهری تنها یک رأی دارد و آن هم شهردار است. رئیس شورای شهر تنها ناظر است و حق رأی ندارد. اما هر زمانی که قدرت سیاسی شهردار تهران بر دولت (ما بقی اعضای کمیسیون ماده پنج) چربیده، برج سازی رونق داشته است. در زمان کرباسچی هرچه شهردار می گفت دولت (اعضای کمیسیون ماده پنج) می گفت چشم. در دوره احمدی نژاد و چمران، دولت احمدی نژاد کسی نبود در مقابل قالیباف یا چمران بایستد.
تنها دوره ای که دولت در مقابل شهرداری ایستاد دولت روحانی بود. تیم آقای حناچی (معاون وزیر مسکن و شهرسازی) 3 سال است نمی گذارد هیچ برجی ساخته شود.
و اما مظلوم تر از آقای خاتمی کسی نیست. 4 شهردار عوض کردیم: احمدی نژاد، مقیمی، الویری و ملک مدنی. در آن زمان هم همین تیم (بجز در دوره آقای کرباسچی)، مجوز هیچ برجی را صادر نکردند. آنها در شورایعالی شهرسازی مصوب کردند که برج سازی در تهران ممنوع است.

موضوع خبر: